دسته موتور به صورت کلی وظیفه نگهداری از موتور و اتصال آن به شاسی را بر عهده دارد. این قطعه بسیار مهم می تواند تکان های ناشی از شتاب گیری، ترمز گیری و عبور از سرعت گیر یا دست انداز ها را تا حدود زیادی خنثی کرده و اجازه انتقال ارتعاشات به شاسی را نمی دهد. زمانی که پدال گاز را می فشارید یا با فشردن پدال ترمز، قصد توقف دارید، به نسبت مقدار فشار شما روی پدال، ارتعاشاتی به موتور وارد می شود. در صورت عدم استفاده از دسته موتور روی خودروها، این فشار به صورت مستقیم به شاسی و بدنه منتقل شده و پس از مدت کوتاهی سبب بروز آسیب به شاسی می شود.

علائم خرابی دسته موتور پراید
دسته موتور پراید

تعداد دسته موتورهای خودرو

هر خودرو بر اساس نوع موتور، ساختار شاسی و میزان ارتعاشات تولید شده به تعداد متفاوتی دسته موتور مجهز می شود. در خودرو های داخلی و حتی نمونه های خارجی متداول، بین 2 تا 3 دسته موتور مورد استفاده قرار می گیرد تا تکان های شدید در حالات طولی، عرضی و عمودی کنترل شود.  هر چند اتومبیل های مختلف به دلیل سبک طراحی شاسی، بدنه و موتور در برخی از مدل ها به تعداد بیشتری Engine Mount مجهز می شوند.

تعداد بیشتر یا کمتر نگه دارنده موتور نمی تواند دلیل برتری یا ضعف آن خودرو به شمار آید و تعداد آن، همانطور که اشاره کردیم، به طراحی شاسی و موتور بستگی دارد. با وجود استفاده از این قطعه در خودرو ها، اما هنگام گاز دادن شاهد تکان خوردن موتور هستیم که این یک مورد طبیعی بوده و دلیل بر خرابی این قطعه نیست.

مطالعه  کیسه هوا و چگونگی عملکرد آن

دلایل خرابی دسته موتور

علائم خرابی دسته موتور (روش های عیب یابی)
دلایل خرابی Engine Mount

دلایل متعددی برای خرابی این قطعه وجود دارد که بیشتر مربوط به مدت زمان استفاده یا زمان کارکرد آن می شود. در حقیقت استفاده طولانی مدت از Engine Mount سبب فرسودگی لاستیک ها و حتی دِفُرمِه شدن ساختار آن می شود. در نتیجه نمی تواند عملکرد صحیح خود را ارائه دهد و مشکلات متعددی را تجربه خواهید کرد. از دید بسیاری از رانندگان، دسته موتور به عنوان یک قطعه مصرفی شناخته نمی شود و نیازی به تعویض یا بررسی آن وجود ندارد که یک باور اشتباه است. طول عمر این قطعه به موارد بسیار مهمی بستگی دارد و احتمال افزایش یا کاهش طول عمر آن در شرایط متفاوت وجود دارد. ابتدا به دلایل خرابی نگه دارنده موتور می پردازیم و سپس علائم خرابی را تشریح می کنیم.

علائم خرابی دسته موتور کیا
دلایل خرابی دسته موتور (تصویر مربوط به Engine Mount خودروی کیا)

1- چرب شدن لاستیک های ارتعاشی:
یا محل نصب Engine Mount اجازه عملکرد صحیح به این قطعه را نمی دهد و در نتیجه لرزش زیاد و غیر عادی روی موتور مشاهده می شود. نشتی روغن از نقاط مختلف مانند درب سوپاپ که بسیار شایع است، تا نقاط زیرین موتور نیز منتقل می شود.

2- نصب غیر اصولی یا نادرست:
در شرایطی رخ می دهد که تعمیرکار تجربه کافی یا تجهیزات مورد نیاز برای جایگزین کردن دسته موتور در اختیار ندارد. برخی مواقع نیز شرایط استانداردی در محل قرارگیری پیچ های نگه دارنده وجود ندارد و به نوعی پایه های متصل به شاسی دچار شکستگی یا ضربه در اثر تصادف شده اند.

3- عادات نادرست رانندگی:
دومین دلیل خرابی Engine Mount شناخته می شود. رانندگی پر فشار با خودرو به صورتی که پدال گاز را به صورت چند باره در فواصل زمانی کوتاه بفشارید یا به صورت مداوم اقدام به رها کردن سریع پدال کلاچ در آغاز حرکت یا زمان تعویض دنده ها کنید. شروع به حرکت سریع، به خرابی اجزای جلوبندی منجر می شود.

مطالعه  نقد و بررسی خودرو تارا

4- فرسودگی یا عمر زیاد:
به عنوان یکی از مهم ترین دلایل خرابی دسته موتور شناخته می شود. پس از گذشت زمان طولانی، لاستیک های به کار رفته در این قطعه، کارایی و فرم ارتجاعی خود را از دست می دهند و قادر به کنترل ضربات موتور نیستند. به طور کلی تا زمان بروز مشکل، تعویض این قطعه در دستور کار قرار نمی گیرد.

علائم خرابی دسته موتور ماکسیما

علائم خرابی دسته موتور

1- علائم ظاهری مشهود:
در صورتی که بازدید های دوره ای اتومبیل را به صورت جدی انجام دهید، متوجه تغییرات ظاهری در قطعات مختلف می شوید. دسته نگه دارنده یا Engine Mount جزو مواردی به شمار می رود که تغییر ظاهری در اثر خرابی، در آنها مشهود است. پوسیدگی یا پارگی پلاستیک کنترل کننده ارتعاش طی فرآیند بازدید چشمی قابل مشاهده است و بررسی های بیشتر پس از باز کردن دسته موتورها صورت می پذیرد.

2- ضربه یا تکان دائمی موتور:
عملکرد موتور همواره دارای ضربه و تکان است که به دلیل استفاده از Engine Mount تحت کنترل قرار می گیرد. در صورت خرابی این قطعه، تمام ضربات و تکان ها به بدنه یا شاسی منتقل می شود، اما شدت آنها در حدی زیاد است که امکان رانندگی با اتومبیل وجود ندارد. به طور معمول قادر به تشخیص خرابی توسط بازدید چشمی وجود دارد. در برخی مواقع، بازدید دقیق تر برای نگه‌دارنده گیربکس یا زیر‌موتور ضروری است.

3- لرزش زیاد و غیر طبیعی اتاق یا موتور:
هرگونه لرزش غیر عادی در اتاق یا موتور خودرو باید به صورت فوری مورد بررسی قرار گیرد. به این دلیل که چنین علائمی به معنی خرابی کامل یا پارگی یک یا چند دسته موتور است. در نتیجه این قطعات نمی توانند ارتعاشات موتور را به درستی جذب کرده و این لرزش ها به صورت کامل به شاسی خودرو منتقل می شود. میزان لرزش به گونه ایست که به سادگی قابل تشخیص بوده و باید اقدام فوری را در دستور کار قرار دهید.

مطالعه  ریمپ چیست؟ معرفی روش ها و مزایای ریمپ

4- صدای غیر عادی در زمان توقف خودرو:
در مراحل اولیه بروز مشکل برای Engine Mount شنیده شدن صداهای غیر عادی از جمله (جیر جیر یا مواردی دیگر) بسیار شایع است. نوع صدا و محل تولید آن به گونه ایست که با خرابی قطعات دیگر از جمله تسمه ها یا هرزگرد ها اشتباه گرفته می شود. نوع و شدت صدا بر اساس زمان گذشته از ایجاد آن تغییر می کند. این صدا به طور معمول در زمان دور Idle یا زمان توقف خودرو با موتور روشن به گوش می رسد.