پس از موفقیت های پژو 206SD یا 206 صندوق دار در بازار داخلی، ایران خودرو تصمیم به تولید نسخه ای فیس لیفت شده بر پایه این اتومبیل گرفت. در نهایت خودروی RUNNA از خط تولید خارج شد و در ماه های ابتدایی با استقبال به نسبت سردی مواجه شد. پس از مدتی به دلیل توقف تولید 206 صندوق دار و مقاومت دارندگان این خودرو برای فروش، بخت و اقبال رانا باز شد.

به دلیل برخورداری هر دو خودرو از یک موتور مشترک با قابلیت ارائه توان و گشتاور مطلوب، شرایط به آرامی برای Runna تغییر کرد و میزان فروش آن افزایش یافت. به دلیل قیمت مناسب لوازم یدکی و استهلاک پایین موتور TU5، کمترین میزان مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو برای تعمیرات به این اتومبیل اختصاص یافت. در حقیقت افرادی که با خودروی Runna به نمایندگی مراجعه می کردند، فقط برای سرویس های دوره ای شامل تعویض روغن بود.

مهم­ترین ویژگی ­های برجسته رانا LX، شامل موارد ذیل است:

چالاک و پرقدرت
كم مصرف
ایمنی بالای سرنشینان و عابرین پیاده
دارای استانداردهای روز و استانداردهای 55گانه ISIRI

مستندات فنی رانا و رانا پلاس

رانا پلاس، چالاک دوست داشتنی

پس از عرضه موفق خودرو Runna و در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان این خودرو، شركت ایران‌خودرو با تكیه بر دانش مهندسین و متخصصین ایرانی اقدام به عرضه نسخه جدیدی از آن به نام  رانا پلاس،  نموده است .
با توجه به جایگاه Runna به عنوان خودرویی چالاک، لزوم توجه به انتظارات مشتریان آن از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار بوده و لذا شركت ایران خودرو قصد دارد  نسخه فیس لیفت شده این خودرو را با نام Runna پلاس، روانه بازار کند.

مطالعه  مستندات فنی سمند (LX-SE-Soren-EF7-XU7)

مهمترین تغییرات خودرو رانا پلاس، نسبت به Runna:

  • مجموعه جدید داشبورد ( دسته راهنما و دسته برف پاک کن طرح جدید)
  •  مجموعه کنسول میانی یكپارچه
  • مجموعه رودری ها با طرح پارچه جدید
  • چراغ‌های جلو و عقب جدید
  • جلو پنجره طرح جدید
  • مجموعه صندلی ها با روكش جدید
  • دستگیره ها و زه های جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)
  • آینه های برقی راهنما دار طرح جدید

رانا پلاس با گیربكسMT6 

توجه به انتظارات روزافزون مشتریان از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است از این رو برای آسایش و رفاه بیشتر علاقمندان و دوستداران خودرو  Runna پلاس شركت ایران خودرو اقدام به طراحی و تولید خودروی جدید Runna پلاس با گیربكس MT6  نموده است. این خودرو با موتور TU5P، گیربكس دنده ای 6 سرعته ، فرمان برقی و سقف شیشه ای در كنار طراحی زیبا و ایمنی و تجهیزات مناسب عرضه می گردد.

خودرو Runna به موتور TU5 با حجم موتور 1587 سی سی دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ مجهز شده است. در نتیجه حداکثر توان موتور 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه قابل ارائه است. نسبت تراکم موتور 1.6 لیتری برابر با 10.5 بوده و برای فعالیت بهینه موتور به بنزین بدون سرب با اکتان 95 نیاز دارید. ساختار سیستم انژکتوری به صورت پاشش چند نقطه ای بوده که در کنار راندمان بالا، مصرف سوخت بهینه را فراهم می سازد. طبق اعلام ایران خودرو، شتاب صفر تا 100 اتومبیل Runna برابر با 11.6 ثانیه است و به حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می کند. انتقال قدرت توسط گیربکس 5 سرعته دستی صورت می پذیرد.

مطالعه  مستندات فنی چانگان UNI-K
مشخصات فنی رانا و رانا پلاس

خودروی Runna پلاس که به عنوان نسخه فیس لیفت به بازار عرضه شد، دارای دو نوع موتور و دو نوع گیربکس است. نسخه پایه این محصول دارای موتور TU5 به همراه گیربکس 5 سرعته دستی بوده که همان توان 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر را ارائه می دهد. نسخه ارتقا یافته Runna پلاس مجهز به موتور TU5P دارای فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ ها (CVVT) است که در نتیجه این تغییرات حداکثر توان 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را تولید می کند. نمونه های مجهز به موتور TU5 پلاس دارای سقف فلزی و پانورامیک بوده و همچنین گیربکس های 6 سرعته دستی برای آنها در نظر گرفته شده است. همچنین به واسطه تغییرات صورت گرفته، شتاب صفر تا 100 خودروی Runna Plus MT6 به 11.2 ثانیه کاهش یافته است.

مشخصات فنی رانا و رانا پلاس