خودروی تارا به عنوان یک محصول مبتنی بر پلتفرم پژو 301 توسط ایران خودرو تولید شده و تا کنون نسخه های مختلفی از آن در بازار به فروش می رسد. تارا جدیدترین خودروی ملی ایران خودرو به شمار می رود که به عنوان یک محصول مستقل به بازار عرضه می شود. پیش از این، سمند به عنوان اولین خودروی ملی آبی پوشان جاده مخصوص در اوایل دهه 80 خورشیدی به بازار عرضه شده بود و تا کنون محصولات مختلفی بر پایه آن تولید شده است.

از جمله های خودرو های مبتنی بر سمند می توان به سورن، سریر، دنا و دنا پلاس اشاره کرد که تولید آنها به جز اتومبیل سریر، تا به امروز ادامه دارد. تارا به عنوان جدیدترین محصول ایران خودرو، با بهره گیری از موتور بهینه سازی شده TU5 پلاس به بازار عرضه می شود که قادر به ارائه حداکثر قدرت 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و گشتاور 144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه است. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری مجهز به 16 سوپاپ و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها CVVT به عنوان مهم ترین نکات فنی این محصول معرفی می شوند.

مستندات فنی تارا

گیربکس 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک 6AT برای این اتومبیل در نظر گرفته شده است. شتاب صفر تا 100 نسخه گیربکس دستی برابر با 12.5 ثانیه توسط ایران خودرو به صورت رسمی اعلام شده که این مقدار برای نسخه اتوماتیک برابر با 13 ثانیه است. وزن نسخه دنده دستی تارا برابر با 1150 کیلوگرم بوده که در نسخه اتوماتیک به 1190 کیلوگرم افزایش می یابد. در نسخه مجهز به گیربکس دستی تارا، امکاناتی شامل ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS, EBD, HBA, TCS, ESC, HSA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان برقی بهمراه کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا با 4 عدد بلندگو و امکان میرورلینك، آنتن سقفي اكتيو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن‌هاي جلو وعقب، قابليت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت و خوش‌آمد گویی، سیستم پايش فشار باد تايرها (TPMS) و كروز كنترل و محدودکننده سرعت در دسترس رانندگان قرار می گیرد.

مطالعه  دامپ ایسیو ME 7.4.9

مستندات فنی تارا

در نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک، اما امکانات بیشتری از جمله سانروف، دوربین دنده عقب، آینه‌های جانبی با قابلیت تاشو برقی، سنسورهای نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید (KEYLESS)، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی (بجای 15 اینچی فولادی)، روکش‌های چرمی، صندلی‌های جلو برقی و ایربگ‌های جانبی با کد اتاق 32301 ارائه می شود.

مستندات فنی تارا اتوماتیک و دستی
مستندات فنی تارا V4 LX اتوماتیک و دستی