امروزه پیشرفت های علمی و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته نیز شده است. یکی از این صنایع و اجزای وابسته، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه هدایت خودرو از طریق آن میسرمی شود.درخودروهای پیشرفته و ایمن دنیا دیگر فرمان ها بصورت الکترونیکی مدیریت میشوند

سیستم فرمان برقی یا فرمان الکتریکی EPS (مخفف Electric Power Steering) از سال ۱۹۹۰ میلادی برای مونتاژ خودروها در کمپانی‌های خارجی استفاده شد. این سیستم فرمان پیشرفته خودرو با قابلیت‌ها و عملکرد مثبتی که در حوزه ایمنی خودروها داشته است، توانست جایگزین فرمان هیدرولیکی خودروها شود. قابل ذکر است که وجود سیستم فرمان برقی در خودرو باعث کاهش میزان خرابی سیستم‌های فرمان خودرو، راحتی بیشتر، تجربه رانندگی بهتر و می تواند نیروی زیادی را در مواقع ضروری (سرعت کم) فراهم کند و همچنین هنگامی که نیاز نداریم (سرعت زیاد) از توانایی فرمان می کاهد و حتی باعث ایمنی بیشتر خودرو ها شده است.

کاربرد فرمان برقی

هنگام رانندگی سر پیچ ها
هنگام رانندگی با سرعتهای بالا
رانندگی در جاده های لغزنده

فرمان الکتریکی به سه صورت مختلف بر روی قسمت مکانیکی نصب شود

1- نصب روی ستون فرمان

2- نصب روی پینیون

3- نصب روی چرخ دنده خطی یا شانه ای

اجزا تشکیل دهنده فرمان برقی

1 -سنسور گشتاور
2 -سنسور موقعیت فرمان
3 -سنسور سرعت چرخ
4 -موتور الکتریکی
5 -یونیت کنترل الکترونیکی فرمان
6 -دسته سیم و شبکه فرمان برقی

مطالعه  تست و بررسی تیگو 7 پرو

سیستم الکتریکی فرمان به چه صورت عمل می کند؟

زمانی عمل می کند که چرخشی در فرمان به وجود آید و یا به عبارت دیگر گشتاوری وجود داشته باشد. فرمان الکترونیکی به این صورت عمل می کند که ابتدا سنسور ، گشتاور وارده از غربیلک فرمان را حس نموده و آنرا به صورت سیگنال یا سیگنالهایی به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند یونیت فرمان الکترونیکی علاوه بر این سیگنال ، سیگنالی نیز از سرعت خودروسنسور موقعیت فرمان دریافت می کند.
اطلاعات سنسورها را پردازش نموده و دستور العمل لازم را به قسمت موتور اعمال می نماید تا به صورت کمکی سیستم فرمان مکانیکی را تحت تاثیر قرار دهد.

مزایای فرمان الکتریکی نسبت به فرمان هیدرولیکی

1 – حذف پمپ هیدرولیک وهرزگرد
2 -حذف شیرهای کنترل و لوله های رابط
3 – حذف تسمه ها بین پمپ هیدرولیک وموتور اتومبیل
4 -حذف جک هیدرولیک و روغن هیدرولیک
5 – وزن کم نسبت به سیستم هیدرولیکی
6 – تغییرات کمتردر قسمت مکانیکی فرمان هنگام طراحی فرمان الکتریکی نسبت به هیدرولیک
7 – مقداری انرژی مصرفی در فرمان الکتریکی ، حدود یک ششم انرژی مصرفی در فرمان هیدرولیک است. به عبارت دیگر به مقدار 85 % در انرژی مصرفی فرمان الکتریکی نسبت به هیدرولیک صرفه جویی می شود.
8 – کاهش حجم واندازه نسبت به هیدرولیک
9 – مستقل بودن از موتور خودرو
10 – افزایش قابل ملاحظه عمر موثر نسبت به فرمان هیدرولیکی
11 – قابلیت ایمنی بالا در شرایط بحرانی