صفحه کلاچ چگونه عمل می کند؟

در این ویدئوی آموزشی می توانید با نحوه عملکرد مجموعه کلاچ در انواع خودرو آشنا شوید. توضیحات صوتی و زیرنویس اختصاصی آکادمی نگار خودرو به شما عزیزان کمک می کند تا اطلاعات کاملی در خصوص نحوه عملکرد Clutch ، گیربکس و قطعات وابسته به دست آورید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تا کنون به این فکر کردید که وقتی کلاچ میگیرید چه اتفاقی در این مجموعه و گیربکس رخ می دهد؟ یا اینکه چه نیازی به Clutch گرفتن قبل تعویض دنده وجود دارد؟

چرا به کلاچ نیاز داریم؟

چرا به کلاچ نیاز داریم؟

برای اینکه بفهمیم چرا به Clutch نیاز دارید باید با عملکرد موتور آشنا شوید. موتور فقط در دور های محدودی قادر به تولید گشتاور مورد نیاز برای حرکت است، به همین دلیل برای تغییر موثر سرعت چرخ های محرک از سیستم انتقال توان استفاده می شود. با استفاده از سیستم انتقال توان مطمئن می شویم که موتور در رنج دور موتور ایده آل کار می کند و تعویض دنده در شرایط مختلف رانندگی باعث کنترل سرعت خودرو می شود. در خودرو های با دنده دستی، عملیات تعویض دنده به این سادگی نیست و برای یک تعویض دنده نرم، جریان نیرو از سمت موتور به گیربکس باید برای مدتی کوتاه متوقف شود.

از کلاچ برای این منظور استفاده می شود، یعنی قطع لحظه ای نیروی انتقالی از موتور به گیربکس صورت می گیرد. قسمت اصلی کلاچ، صفحه کلاچ بوده که از یک ماده با اصطکاک بالا در دو طرف آن استفاده شده است. صفحه Clutch در جلوی فلایویل قرار دارد و اگر نیرویی به آن وارد شود، به فلایویل چسبیده و همراه با آن شروع به چرخش می کند. از سوی دیگر شفت ورودی به گیربکس به صفحه کلاچ متصل شده است،  بنابراین وقتی صفحه کلاچ  به فلایویل بچسبد، نیروی موتور به سیستم انتقال توان وارد می شود.

مطالعه  سنسور 118 درجه 206 چیست و چه وظیفه ای دارد؟

دیسک کلاچ، نیروی لازم برای چسبیدن صفحه Clutch به فلایویل را تامین می کند. پوسته ی دیسک کلاچ به فلایویل پیچ شده و به این صورت نیرو از طریق موتور به گیربکس وارد می شود. در حالتی که خودرو در شرایط نرمال کار می کند و زمانی که بخواهیم تعویض دنده را انجام دهیم، چطور انتقال نیرو به صورت لحظه ای قطع می شود؟

چگونه انتقال نیرو برای تعویض دنده قطع می شود؟

چگونه انتقال نیرو برای تعویض دنده قطع می شود؟

برای قطع جریان نیرو از شکل جدیدی از فنر استفاده می شود که به دیسک Clutch وصل می شود.به این نوع خاص فنر، فنر دیافراگمی گفته می شود. اگر به قسمت مرکزی فنر فشار وارد کنیم، آن وقت قسمت بیرونی در جهت مخالف حرکت می کند. فنر دیافراگمی بین صفحه فشار دهنده و پوسته دیسک قرار گرفته است. قسمت بیرونی فنر دیافراگمی به صفحه فشار دهنده متصل بوده و به این ترتیب اگر به مرکز فنر دیافراگمی نیرو وارد کنید، فشار از روی صفحه برداشته می شود. به این شکل، جریان انتقال نیرو به گیربکس قطع می شود.

این فرآیند به صورت دقیق اتفاقی است که هنگام کلاچ گیری رخ می دهد. یک سیستم هیدرولیکی یا کاملا مکانیکی، نیروی پای راننده را به مرکز فنر می رساند و در این حالت، انتقال نیرو قطع شده و شرایط برای تعویض دنده فراهم می شود.زمانی که مجدد پدالُ Clutch را رها می کنید، نیرو به گیربکس می رسد.

درون صفحه کلاچ از یه سری فنر مارپیچ استفاده شده که وظیفه این فنر ها، از بین بردن لرزش ها و ضربات ناشی از انتقال نیرو است. توپی صفحه کلاچ، به صورت مستقیم به صفحه کلاچ وصل نیست. در حقیقت نیروی موتور ابتدا به صفحه Clutch رسیده و در مرحله بعد به فنر های مارپیچ می رسد. نیروی موتور پس از آن به توپی صفحه کلاچ رسیده و به این ترتیب، قسمت اعظم نوسانات و لرزش ها از بین می رود.

مطالعه  گیربکس CVT چیست و چگونه کار میکند؟