با سلام خدمت همراهان گرامی نگار خودرو، در این مقاله به بیان علت جوش آوردن خودرو در تابستان میپردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. یکی از مشکلاتی که در تابستان می تواند درگیری ذهنی برای رانندگان ایجاد کند جوش آوردن ماشین می باشد. جوش آوردن ماشین یکی از ایراداتی که نمیتوان گفت به علت هوای سرد و یا گرم است و به این دلیل در تابستان و زمستان شاهد این مشکل هستیم.

در این مقاله به بیان مسائل زیر میپردازیم:

-علت جوش آوردن ماشین در تابستان

-جلوگیری از جوش آوردن ماشین در تابستان

-هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم

-جمع بندی

.

.

.

علت جوش آوردن ماشین در تابستان:

در فصل تابستان به علت هوای گرم فشار زیادی به موتور ماشین وارد میشود و در روز های گرم حتی کولر ماشین نیز فشار زیادی را تحمل کرده و به سختی کار میکند. علت های جوش آوردن ماشین در تابستان را برررسی کنیم:

1. کم بودن مایع خنک کننده موتور:

مایع خنک کننده در موتور ماشین وجود دارد که این مایع میتواند گرمای ایجاد شده در قطعات موتور را دریافت و آن را به رادیاتور و از رادیاتور به محیط بیرون منتقل میکند. در صورتی که میزان کافی از این مایع خنک کننده وجود نداشته باشد موتور خودرو داغ میکند و این امر باعث جوش آوردن ماشین در تابستان میشود.

مطالعه  آکادمی نگار خودرو درهفدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو

شما میتوانید میزان مایع خنک کننده را با برداشتن درب رادیاتور بررسی کنید. در این زمان باید منتظر بمانید تادمای موتور کاهش پیدا کند و به دمای عادی برسد. مایع خنک کننده ترکیبی از آب و ضد یخ میباشد که باید در تابستان 40% ضد یخ و 60% آب را در این بخش اضافه کنید.

2. خراب بودن فن رادیاتور ماشین:

فن رادیاتور برای خنک کردن رادیاتور استفاده می شود و در صورتی که این قطعه بشکند و یا خراب شود موتور ماشین داغ می کند. داغ شدن موتور ماشین تاثیر مستقیم در جوش آوردن ماشین در تابستان دارد. زمانیکه فن رادیاتور به سختی میچرخد باید از این نشانه متوجه شوید زمان تعویض فن رادیاتور رسیده است.

علت جوش آوردن خودرو در تابستان
علت جوش آوردن خودرو در تابستان

3. خراب شدن ترموستات:

ترموستات یکی از قطعات مهم در ماشین میباشد که وظیفه اصلی آن خنک کردن موتور و رساندن دمای آن به دمای عادی میباشد. در صورتی که ترموستات خراب شده باشد نمیتواند دمای موتور را به حالت عادی برساند و همین امر میتواند باعث داغ کردن موتور شود. وقتی ترموستات خراب شده باشد حتی وقتی ماشین در حال حرکت نیست آمپر آن بالا میرود و دمای موتور افزایش پیدا میکند.

4. آسیب در واشر سرسیلندر:

بین سرسیلندر و موتور یک واشر قرار گرفته است که میتواند مانع ورود مایع خنک کننده و روغن به داخل محفظه احتراق میشود. در صورتیکه موتور ماشین بیش از حد گرم شود همین گرما میتواند به واشر سرسیلندر آسیب وارد کند.

وظیفه واشر سرسیلندر حفظ نسبت تراکم موتور ماشین است و در صورتی که موتور ماشین نسبت تراکم کمی داشته باشد عملکرد عاید نخواهد داشت و کارکرد آن با اختلال رو به رو خواهد شد.

مطالعه  انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و آکادمی نگارخودرو

5. خرابی واتر پمپ:

زمانیکه دمای موتور مدام در حال نوسان باشد و بالا پایین می شود واتر پمپ خراب شده است. یا زمانیکه واشر واتر پمپ دچار استهلاک شود باعث می شود مایع رادیاتور نشت پیدا کند. در خودرو های جدید یکی از راه هایی که میتوانید متوجه خرابی واتر پمپ شوید این است که در محل قرار گرفتن تسمه تایم مایع خنک کننده وجود دارد.

6. مسدود بودن اگزوز خودرو:

یکی از علت های جوش آوردن ماشین در تابستان وجود مانع در اگزوز می باشد. ممکن است در اثر تصادف و یا وارد شدن ضربه به اگزوز ورود و خروج دود با اختلال رو به رو شود. اختلال در ورود و خروج دود توسط اگزوز باعث میشود که فشار زیادی به موتور ماشین وارد شود و همین فشار باعث داغ کردن موتور میشود.

جلوگیری از جوش آوردن ماشین در تابستان:

در فصل تابستان برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین همیشه به آمپر آب دقت داشته باشید و تا عقربه آن از حالت عادی خارج نشود. در تابستان همشیه همراهتان آب و ضد یخ داشته باشید تا اگر ماشین تان جوش آورد بتوانید اقدامات لازمه را به عمل آورید. اگر مدت زمان زیادی از خرید کاتالیزور خودرو میگذرد این نشان می دهد زمان تعویض آن فرا رسیده و باید برای عوض کردن آن اقدام کنید.

جلوگیری از جوش آوردن ماشین در تابستان
جلوگیری از جوش آوردن ماشین در تابستان

هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم:

  • اگر در ترافیک بودید و ماشین جوش آورد سعی کنید ماشین را به گوشه ای هدایت کنید و در مدت زمانی که قصد پیدا کردن جای پارک دارید دور ماشین را در حدود 2000 rpm نگه دارید.
  • با خودرویی که جوش آورده و دمای موتور آن افزایش پیدا کرده است رانندگی نکنید و تا زمانی که عیب یابی و تعمیر انجام نشده است اقدام به رانندگی نکنید.
  • منتظر بمانید تا دمای موتور ماشین به دمای عادی برسد.
  • با احتیاط کاپوت ماشین را بالا بزنید ولی دست به قطعات مختلف در کاپوت نزنید تا خطری شما را تهدید نکند.
  • بعد از اطمینان از خنک شدن موتور درب رادیاتور را باز کنید. برای باز کردن درب می توانید از یک پارچه ضخیم استفاده کنید.
  • رادیاتور را با ترکیب آب ضد یخ پر کنید.
مطالعه  نقد و بررسی خودرو تارا

جمع بندی:

امیدواریم این مقاله علت جوش آوردن خودرو در تابستان برای شما مفید باشد شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.