الکترونیک چیست؟

الکترونیک در لغت نامه فارسی تعریف نشده است و از واژه لاتین (electronic) تشکیل شده است. الکترونیک در اوایل قرن بیستم از کلمه الکترون گرفته شده است ، الکترون ها ذرات ریزی در اتم می باشند که با بار الکتریکی منفی به عنوان ذرات بنیادی به دلیل نداشتن اجزای کوچکتر شناخته می شوند.و همچنین خود کلمه الکترونیک به معنای مطالعه و استفاده از وسائل الکتریکی می باشد که با کنترل جریان الکترون ها یا ذرات باردار الکتریکی دیگر در اسبابی مانند لامپ خلا و نیمه هادی ها کار می کنند. مطالعه محض چنین موضوعاتی شاخه ای از فیزیک است، حال آن که طراحی و ساخت مدارهای الکتریکی جزئی از رشته های مهندسی برق، الکترونیک و کامپیوتر می باشد. در واقع “الکترونیک” به طیف گسترده ای از الکتریسیته اطلاق می شود که با حرکت الکترونها در انواع مدارات نیمه هادی سر و کار دارد(در اصل می توانیم بگوییم که به علم حرکت الکترون ها، الکترونیک گفته می شود) . اختراع ICها سبب آن شده است که دگرگونی های فراوانی در این علم پدیدار گشته و سیستم های مدرن الکترونیکی از جمله مدارهای کنترل از راه دور، ماهواره های فضایی، رباتها و … را پدید آورد.

مطالعه  علائم خرابی دسته موتور (روش های عیب یابی)

کاربرد الکترونیک

  • از وسائل ساده خانگی تا پیچیده ترین تکنیک های فضایی همه جا صحبت از تکنولوژی فراگیر الکترونیکی است و امروز صنعت مدرن بدون الکترونیک و تکنولوژی های وابسته به آن عملا از کار افتاده است و علاوه بر وسائل الکترونیکی از جمله دستگاههای مخابراتی مثل رادیو، تلویزیون، ضبط صوت و تصویر، انواع وسائل پزشکی، صنعتی، نظامی، در دیگر وسائل غیر الکترونیکی هم کمتر وسیله ای را می توان یافت که الکترونیک در آن دخالتی نکرده باشد. از جمله در اتومبیل و صنایع حمل و نقل، وسائل خانگی مثل ماشین لباسشوئی، جاروبرقی و امثال آن نقش الکترونیک بسیار فعال و جالب توجه شده است با توجه به این مختصر می توان نتیجه گرفت که امروزه، دیگر الکترونیک علم و یا تخصص ویژه افراد تحصیل کرده دانشگاهی و متخصصان این رشته نیست و بر همه افرادی که به نحوی با امور فنی درگیرند لازم است به فراخور حرفه خویش از این رشته اطلاعی داشته باشند.

اصطلاحات پر کاربرد در الکترونیک

جریان چیست :

جریان الکتریکی به جاری شدن بار الکتریکی گفته می‌شود. به معنای دیگر جریان الکتریکی به صورت نرخ تغییر بار الکتریکی نسبت به زمان تعریف شده که با نماد I نشان داده می‌شود.

ولتاژ چیست :

زمانی که اختلاف پتانسیل ( تفاوت میزان برق یا همان انرژی بین دو نقطه که موجب حرکت کردن برق از نقطه پر انرژی به کم انرژی می شود ) بین دو نقطه اتفاق می افتد به اختلاف پتانسیل بین دو بخش موجود در مدار ولتاژ می گویند.پس زمانی که در بین اختلاف پتانسیل ولتاژ به وجود می آید ، ولتاژ باعث ایجاد جریان برق در مدار می شود و ولتاژ را با نماد V نشان میدهند.

مطالعه  جشنواره یلدا 1401

توان چیست :

یک مفهومی از میزان انرژی تبدیل و یا جا به جا شده در یک واحد زمان است. در واقع در یک تعریف دیگر توان الکتریکی عبارت است از سرعت تبدیل انرژی. یکای اندازه گیری توان وات است و علامت اختصاری آن w است و علامت اختصاری خود توان با p نشان داده می شود.

مقاومت چیست :

مقاومت، توانایی ماده در ایستادگی در برابر جریان الکتریکی است و واحد اندازه گیری مقاومت (Ω) اهم است

مقاومت
جریان الکتریکی را مسدود می نماید.

قطعات پر کاربرد در الکترونیک

خازن :

خازن با واحد اندازه گیری فاراد المانی مصرف کننده است که برای ذخیره بار الکتریکی به کار میرورد

خازن
قطعه ای برای ذخیره سازی انرژی الکتریکی می باشد.

دیود :

دیود یک المان اکتیو است که تنها جریان را از یک جهت خود عبود میدهد و به عنوان یکسو ساز عمل میکند

دیود
یکسو ساز جریان می باشد

ترانزیستور :

ترانزیستور قطعه ای اکتیو هست که برای تقویت ، قطع و وصل سیگنال ها به کار میرود

ترانزیستور
ترانزیستور قطعه ای اکتیو هست که برای تقویت ، قطع و وصل سیگنال ها به کار میرود

سلف :

سلف یک المان الکترونیکی پسیو با واحد اندازهگیری هانری است که در مقابل تغییرات جریان الکتریکی از خود مقاومت نشان میدهد

سلف
سلف یک المان الکترونیکی پسیو با واحد اندازهگیری هانری است که در مقابل تغییرات جریان الکتریکی از خود مقاومت نشان میدهد

مقاومت :

یک المان پسیو است و به عنوان مصرف کننده معمولا در کنار عناصر اکتیو در برد های الکترونیکی برای کنترل و محدود کردن جریان و تقسیم ولتاژ برای مصرف کننده استفاده میشود

مقاومت
از جمله قطعات الکترونیکی پسیو می باشد .
خواندن مقاومت
از جمله قطعات پسیو و مصرف کننده می باشد .

آیسی :

قطعه ای که به صورت یکپارچه مجموعه ای از میلیون ها یا میلیارد ها عنصر الکترونیکی مانند ترانزیستور ها ، دیود ها ، خازن ها و … بر روی یک برد تراشه سیلیکونی در ابعاد نانومتر مجتمع کرده است

آیسی
به معنی مدارهای مجتمع می باشد .

آموزش الکترونیک :

برایی یادگیری کامل مفاهیم الکترونیک و همچنین آموزش تعمیرات برد های الکترونیکی خودرو ( ایسیو ) میتوانید نرم افزار نگار آموز را مشاهده و خرید فرمایید

مطالعه  سیستم فرمان الکتریکی خودرو EPS

برا مشاهده نرم افزار اینجا کلیک کنید