با سلام خدمت همراهان گرامی نگار خودرو در این مقاله قصد داریم به بررسی در مورد علت کاهش شتاب خودرو بپردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. کاهش شتاب خودرو دلایل متعددی دارند. برخی از این دلایل کلی است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد و برخی دیگر به راحتی قابل حل است و هزینه چندانی به همراه ندارد. وقتی پدال گاز را فشار می دهید خودرو همان سرعت و شتاب همیشگی را ندارد و فقط گاز میخورد. تنبلی خودرو به دلیل اشکالات فنی رخ می دهد که در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل کاهش شتاب خودرو میپردازیم.

در این مقاله به بیان مسائل زیر میپردازیم:

-منظور از کاهش شتاب اولیه خودرو چیست؟

-علت کاهش شتاب خودرو

-جمع بندی

.

.

.

منظور از کاهش شتاب خودرو چیست؟

یکی از فاکتورهای مهم در زمان خرید ماشین شتاب اولیه آن است. این شتاب که با نام شتاب صفر ، نشان‌دهنده چالاکی خودرو است. به طور معمول ماشین باید در آغاز حرکت و یا حین آن از شتاب مناسبی برخوردار باشد. برخی رانندگان بر این باورند شتاب اولیه خودرویشان پس از مدتی کاهش یافته و اصطلاحا ماشین تنبل شده است. این اتفاق می‌تواند در اثر بروز مشکلات فنی در بخش احتراق، هوارسانی یا سوخت‌رسانی موتور رخ دهد. خرابی سنسور اکسیژن به عنوان یکی از قطعات حساس در هوارسانی به موتور، می‌تواند عامل کاهش شتاب خودرو باشد.

مطالعه  معرفی بهترین خودرو هاچبک جهان
علت کاهش شتاب خودرو
علت کاهش شتاب خودرو

راه‌کارهای افزایش شتاب خودرو:

کاهش شتاب خودرو می تواند در گرو علت های مختلفی باشد. برخی از دلایل کلی و لازم سریعا مورد بررسی قرار گیرند. برخی دیگر نیز ناشی از یک مشکل جزئی بوده و به راحتی قابل حل است. در ادامه تمام دلایلی که عامل کم شدن شتاب ماشین هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

۱.فیلتر هوا:

فیلتر هوا یکی از قطعات مهم و ضروری در خودرو است که سلامت آن در عملکرد صحیح موتور تاثیر زیادی دارد. فیلتر هوا نقش سیستم تنفسی را در خودرو ایفا می‌کند. خرابی یا مسدود شدن این فیلتر منجر به مشکلات شدیدی در موتور ماشین خواهد شد. خرابی یا کثیفی  فیلتر هوا به موتور فشار زیادی وارد نموده و موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود. از دیگر نشانه های خرابی فیلتر هوا می توان به افزایش مصرف سوخت و روشن شدن چراغ چک می باشند.

با مشاهده این اتفاقات بهتر است فیلتر هوا را به عنوان یک قطعه مصرفی در خودرو تعویض نمایید. زمان تعویض فیلتر هوا به مواردی از جمله شرایط آب و هوایی، نحوه رانندگی، میزان آلودگی و کیفیت سوخت وابسته است. به طور کلی پیشنهاد می‌شود پس از ۵ هزار کیلومتر رانندگی، آن را تعویض کنید.

2.اشکال در پمپ بنزین:

پمپ بنزین وظیفه پمپاز سوخت به سمت محفظه احتراق موتور را به عهده دارد. در صورتی که قطعه خراب یا ضعیف عمل کند سوخت به مقدار کافی به موتور نرسیده و شاهد کاهش شتاب خودرو خواهیم بود. جهت افزایش طول عمر پمپ بنزین بهتر است از رانندگی با بنزین کم پرهیز نموده و همواره یک چهارم باک ماشین را پر نگه دارید.

3.ایراد در مبدل کاتالیست:

گازهای حاصل از سوخت بنزین در موتور ماشین باید بطور کامل تخلیه شوند تا عملکرد موتور به نحو احسن اجرا شود. در مسیر خروج این گاز قطعه ای به نام مبدل کاتالیست وجود دارد که مانع از خروج گازهای سمی به محیط بیرون می شود.

مطالعه  نگار خودرو : داستان امیدها و سختی ها

ورود گازهای سمی به بیرون از ماشین، لطمه سنگینی به محیط زیست وارد می‌کند. بهتر است گازهای تولیدی در نتیجه احتراق موتور پیش از خروج از اگزوز اندکی تصفیه شوند. اگر کاتالیست کثیف، مسدود یا خراب شود، مانع از خروج تمام گازهای تولیدی در اثر احتراق شده و در نهایت منجر به کاهش شتاب خودرو خواهد شد.

4.اشکال در پمپ بنزین:

پمپ بنزین وظیفه پمپاز سوخت به سمت محفظه احتراق موتور را به عهده دارد. در صورت خرابی این قطعه یا عملکرد ضعیف سوخت به مقدار کافی به موتور نرسیده و شاهد کاهش شتاب خودرو خواهیم بود. جهت افزایش طول عمر پمپ بنزین بهتر است از رانندگی با بنزین کم پرهیز نموده و همواره یک چهارم باک ماشین را پر نگه دارید.

علت کاهش شتاب خودرو
علت کاهش شتاب خودرو

5.خرابی شمع ها:

شمع های خودرو دارای طول عمر مشخصی هستند معمولا در دفترچه راهنمای ماشین به آن اشاره شده است. تمام شدن عمر شمع ها در نهایت باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود. به همین منظور باید پس از تمام شدن شمع، آن را تعویض نمود.

6.شل شدن سیم گاز:

سیم گاز یک قطعه مکانیکی در ماشین است که با گذشت زمان، احتمال شل شدن آن وجود دارد. شل شدن سیم گاز باعث کامل بسته نشدن دریچه هوا در سیلندرها شده و تناسب سوخت و هوا بر هم می‌خورد. در نهایت انفجار درون سیلندر قدرت کافی را نداشته و شتاب ماشین کم می‌شود.

7.اختلال در عملکرد انژکتور:

با گذشت زمان انژکتور نیز مانند هر قطعه دیگری، عملکرد مطلوب خود را از دست خواهد داد. در نتیجه سوخت به میزان کافی وارد محفظه احتراق نشده و توازن سوخت و هوا بر هم می‌خورد. این اتفاق قدرت انفجار را کم کرده و در نهایت موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود.

مطالعه  راهنمای کاربری دستگاه دیاگ رنو کلیپ

8.خراب شدن انبار اگزوز:

در برخی مواقع علت کاهش شتاب خودرو ، خراب شدن و فرسودگی انبار اگزوز می‌باشد.

علت کاهش شتاب خودرو
علت کاهش شتاب خودرو

9.خرابی رینگ پیستون:

یکی از وظایف رینگ پیستون، حفظ تراکم در بخش بالایی پیستون می‌باشد. اگر این رینگ ها طی زمان فرسوده شوند، مخلوط سوخت و هوا به داخل کارتر نفوذ پیدا کرده و قدرت احتراق به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در نتیجه ماشین دچار افت شتاب خواهد شد.

10.فرسودگی سوپاپ‌ها:

فرسوده شدن سوپاپ‌ها موجب بروز مشکل در مرحله تراکم داخل سیلندر و هوا رسانی به موتور می‌شود. این فرسودگی در اثر رسوب کردن سوپاپ‌ها رخ می‌دهد.  سوپاپ فرسوده نمی‌تواند به راحتی بنشیند و درزبندی کاملی ایجاد نمی‌کند. در این شرایط پس از بالا آمدن پیستون، مخلوط سوخت و هوا به سمت مجرای تخلیه حرکت کرده و هدر می‌رود. در نتیجه قدرت انفجار کم شده و باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود.

11.ایراد در ECU:

ECU به عنوان فرمان‌دهنده اصلی در خودرو، وظیفه هدایت سنسورهای مختلف را برعهده دارد. وجود نقص و ایراد در ایسیو می‌تواند دلیلی بر گاز نخوردن ماشین و کاهش شتاب آن باشد. خرابی و ایراد در ای سی یو ماشین منجر به بروز مشکلاتی از قبیل نقص سنسورهای پدال کلاچ، ایراد در هیدرولیک فرمان، خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ و کیلومتر و … خواهد شد.

جمع بندی:

امیدواریم این مقاله علت کاهش شتاب خودرو برای شما مفید باشد شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.