معرفی پرکاربرد ترین اصطلاحات ریمپ تیونینگ

دانستن اصطلاحات ریمپ مانند سایر مسائل تخصصی برای انجام اصولی آن کار، بسیار ضروری است. شاید شما هم اصطلاحاتی را در حوزه ریمپ تیونینگ شنیده و اگر به حوزه مهندسی خودرو و ریمپ هم علاقه مند باشید، ممکن است چند نمونه از اصطلاحات برای شما نامفهوم و گُنگ به نظر برسد. در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی دقیق و خلاصه در مورد مفاهیم مربوط به ریمپ در اختیار شما قرار بدهیم.

درگاه OBD (مخفف On-Board Diagnosis):

یا در حقیقت پورت OBD یا درگاه ارتباطی که در اغلب خودروها در قسمت زیر فرمان یا زیر داشبورد قرار دارد که از طریق آن می توان به کمک دستگاه هایی مثل دیاگ و پروگرامر به ایسیو خودرو و اطلاعات آن دسترسی پیدا کرد. در خودروهایی که دارای این پورت هستند، عملیات خواندن (Read) و نوشتن (Write) از طریق این درگاه انجام می شود.

Stage Tuning:

تیونینگ نرم افزاری یا به عبارتی ریمپ دارای سه سطح کلی است. سطح یک روی خودرو های معمولی و بدون تجهیزات افترمارکت انجام می شود. سطح دو روی خودروهای با تجهیزات افترمارکت حداقلی انجام می شود و در آخر سطح سه که برا ی خودرو های با لوازم افترمارکت سنگین و متعدد مناسب است.

ECO Tuning:

اکو تیونینگ به شکل خاصی از ریمپ گفته می شود که هدفِ آن کاهش مصرف سوخت است. در این نوع از ریمپ، هدف بهبود عملکرد خودور همزمان با کاهش استهلاک و مصرف سوخت است. به طور کلی اصلاحات ریمپ داری تنوع بسیار زیادی بوده که کاربرد آنها تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک است.

معرفی پرکاربرد ترین اصطلاحات ریمپ تیونینگ
معرفی پرکاربرد ترین اصطلاحات ریمپ تیونینگ

AFR (مخفف Air-Fuel Ratio):

نسبت هوا به سوخت به این معنی است که در ازای هر گرم هوا چه مقدار سوخت درون محفظه احتراق وجود دارد. برای مثال نسبت هوا به سوخت استوکیومتری برابر است با 14.7:1، که یعنی به ازای 14.7 گرم هوا، یک گرم سوخت وجود دارد. اعداد بالاتر از این مقدار برای مثال 15:1 یعنی مخلوط هوا و سوخت رقیق و اعداد کوچکتر مثلا 12.5:1 یعنی مخلوط هوا و سوخت غلیظ است.

مطالعه  جدول EGT (دمای گازهای خروجی) + ویدئو

Lambda (لامبدا):

لامبدا برابر است با تقسیم نسبت سوخت به هوای واقعی به نسبت سوخت به هوای استوکیومتری.

Wideband (واید بند):

وایدبند دستگاهی است که می توان به کمک آن مقدار نسبت هوا به سوخت حقیقی (AFR) را اندازه گرفت.

Road ECU Tuning:

تیونینگ خیابانی یکی از روش های ریمپ خودرو است. برای درک بهتر مفهوم تیونینگ خیابانی به مقایسه آن با داینو تیونینگ می پردازیم. در روش داینو تیونینگ، اصلاح ECU با کمک داده های بدست آمده از داینامومتر انجام می شود، اما در روش تیونینگ خیابانی با کمک اطلاعات رانندگی و شرایط واقعی اقدام به ریمپ خودور می کنیم. یکی از ابزارهایی که در تیونینگ خیابانی از آن استفاده می شود، دستگاه واید بند است که با کمک داده های آن در شرایط جاده می توان اقدام به ریمپ خودرو کرد. از آنجایی که عواملی مثل دمای هوا، سرعت باد، ناهمواری های خیابان و … در تیونینگ خیابانی لحاظ می شوند، طرفداران تیونینگ خیابانی معتقدند نتایج این روش درمقایسه با داینو تیونینگ معتبر تر است.

ECU Programming on The Bench/ Bench Mode/ Boot mode Tuning:

معرفی پرکاربرد ترین اصطلاحات ریمپ تیونینگ
معرفی پرکاربرد ترین اصطلاحات ریمپ تیونینگ

به روز ترین شیوه خواندن و تیونینگ ایسیو، خواندن آن از طریق پورت OBD است. به این معنی که با کمک کابل OBD پروگرامر و سوکت OBD خودرو اقدام به خواندن فایل های ایسیو می کنیم.

با این حال ممکن است در برخی از خودرو ها و بعضی از مدل های ایسیو نتوان به این شیوه اقدام به خواندن ایسیو کرد. در نتیجه لازم است که ایسیو به صورت فیزیکی از روی خودرو جدا شود. با روش ها و پروتکل های پشتیبانی شده توسط پروگرامر و از طریق پین های ایسیو می توان اطلاعات ایسیو را خواند. به این روش Bench Mode  یا Bench Tuning  گفته می شود.

مطالعه  نحوه عملکرد موتور های توربو شارژ

در روش دیگر که به آن Boot Mode گفته می شود پس از جداسازی ایسیو از روی خودرو، ایسیو را باز می کنیم و از روی میکرو و برد اصلی اقدام به خواندن اطلاعات آن می کنیم. توجه داشته باشید که هرکدام از این روش ها ریسک های خاص خود را دارند و برای جلوگیری از آسیب و پاک شدن برنامه ایسیو باید پروتکل ها به درستی انتخاب و اجرا شوند.

ACU/ ACM:

یونیت کنترل ایربگ یا ماژول کنترل ایربگ، ماژولی برای کنترل ایربگ در خودروها به شمار می رود که یکی از اصطلاحات ریمپ در بخش ایمنی است. دلیل ساخت ماژول های مختلف این است که حجم برنامه ها و کدهای درون ایسیو کاهش یابد.

ICU/ ICM:

یونیت کنترل ایمو یا ماژول کنترل ایمو، ماژولی برای کنترل ایموبلایزر در خودورها است.

ECU Solution:

اصطلاح Solution به عنوان یکی از اصطلاحات ریمپ به حذف نرم افزاری اشاره دارد. برای مثال می توان به حذف EGR, DPF و AdBlue اشاره کرد.

Mappack/ Damos:

برای توضیح این اصطلاحات ریمپ باید در نظر داشت که فایل Mappack برای فایل اورجینال ایسیو ایجاد شده است. فایل Mappack فایلی است که در آن جداول، محورها، واحدها، افست ها و فاکتورهای مورد نیاز مشخص شده اند. فایل Damos یک فایل باینری است که شامل اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل داده ها و جداول ECU می شود. در واقع یک فایل damos راهنمایی  برای درک بهتر ECU و روش های بکار رفته در آن است.

معرفی پرکاربرد ترین اصطلاحات ریمپ تیونینگ
معرفی پرکاربرد ترین اصطلاحات ریمپ تیونینگ

Data log:

دیتا لاگر دستگاهی است که به کمک آن می توان داده های سنسورهای مختلف مثل فشار منیفولد، دبی هوای ورودی، بوست توربوشارژ، زمان پاشش، لامبدا و … را ثبت و ذخیره نمود.

مطالعه  معرفی بهترین خودرو هاچبک جهان

EPROM:

EPROM، گونه‌ای از حافظه فقط خواندنی است که داده‌ها در صورت جدا شدن از منبع ولتاژ از بین نمی‌رود. در حقیقت این حافظه قابلیت خواندن و پاک کردن دارند اما قابل تغییر نیست.

MPC:

به میکرو پروسسور اشاره می کند و در واقع فایل هایی با این فرمت، فایل هایی هستند که ریز پردازنده ECU را خوانده اند. برای انجام یک تیونینگ حرفه ای نیاز است که فایل MPC میکرو پروسسور ایسیو خوانده شود.

معرفی پرکاربرد ترین اصطلاحات ریمپ تیونینگ
معرفی پرکاربرد ترین اصطلاحات ریمپ تیونینگ

ORI or Original file:

فایل اورجینال برای هر ایسیو یا خودرو که قبل از هرگونه اصلاح یا تغییری تعریف شده است.

BIN یا “.BIN File”:

یکی از اصطلاحات ریمپ به نام “bin files” به فایل های باینری اشاره دارد. فایل هایی که داده ها در آنها به صورت باینری ذخیره می شوند. این فرمت فایل یکی از رایج ترین فرمت ها برای ذخیره و انتقال فایل های ECU به شمار می رود.

HEX:

هگز یا هگزادسیمال یک سیستم عدد نویسی بر اساس 16 است که شامل اعداد 0 تا 9 می شود و برای اعداد 10 تا 15 به ترتیب از حروف A تا F استفاده می کند. هگز یکی از بخش های بسیار مهم اصطلاحات ریمپ بوده که در موارد مختلفی کاربرد دارد و نحوه نمایش آن در سیستم ها، متفاوت است.