بلبرینگ کلاچ یکی از قطعات مهم در سیستم انتقال قدرت خودرو به شمار می رود که ساختار آن همانند بلبرینگ های مورد استفاده در سایر اجزای خودرو است. حتی عملکرد این قطعه نیز بسیار ساده و به صورت کاملا مکانیکی بر اساس فشردن پدال Clutch انجام می شود. به طور معمول این قطعه تا پایان عمر صفحه کلاچ بدون مشکل کار می کند و نیازی به تعویض زودتر از موعد آن وجود ندارد، اما در برخی مواقع به دلیل رانندگی نامناسب یا کیفیت پایین قطعه، خرابی زود هنگام آن اتفاق می افتد. در ادامه با نحوه عملکرد، علائم خرابی و روش های تشخیص عیب آن آشنا می شوید.

وظیفه و عملکرد بلبرینگ کلاچ

کیت کلاچ با فشردن پدال تا زمان رها کردن آن فعالیت می کند و قطعات مختلفی که در این بخش به کار رفته اند، شروع به فعالیت می کنند. یکی از این قطعات، بلبرینگ کلاچ است که وظیفه جدا کردن دیسک و صفحه از یکدیگر را بر عهده دارد. زمانی که پدال Clutch را می فشارید، در همان لحظه و با همان شدت فشردن پدال، بلبرینگ نیز فشار متقابلی را برای جداسازی دیسک از صفحه کلاچ اعمال می کند. پس از آن گیربکس و کلاچ آزاده شده و امکان تعویض دنده به صورت روان فراهم می شود. در صورت خرابی بلبرینگ، مشکلات متعددی در مجموعه انتقال قدرت و تعویض دنده رخ می دهد که در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم. باید به این نکته اشاره کنیم که مهم ترین عوامل خرابی این قطعه، نحوه رانندگی و کیفیت قطعه است و سایر عوامل، نقش به مراتب کمتری در بروز خرابی دارند.

مطالعه  علائم خرابی دسته موتور (روش های عیب یابی)
علائم خرابی بلبرینگ کلاچ و روش های عیب یابی
یک نمونه بلبرینگ کلاچ از نمای نزدیک

علائم خرابی بلبرینگ کلاچ

علائم خرابی بلبرینگ کلاچ و روش های عیب یابی
علائم خرابی و روش های عیب یابی

علائم خرابی بلبرینگ Clutch شامل مواردی مشخص بوده که تشخیص آنها تا حدود زیادی آسان است. با توجه به نوع عملکرد این قطعه، هنگام فشردن یا رها کردن پدال کلاچ می توان عیوب آن را تشخیص داد. بلبرینگ با اولین تماس و فشار روی پدال کلاچ فعال می شود و به محض استفاده از کلاچ می توان متوجه خرابی آن شد. از مهم ترین علائم خرابی بلبرینگ کلاچ می توان به موارد زیر اشاره کرد که بر اساس طول عمر قطعه، شرایط رانندگی و نگهداری و حتی نوع خودرو متفاوت است:

1- صداهای غیر عادی و ناهنجار که هنگام فشردن و رها کردن پدال کلاچ می شنوید، از مهم ترین علائم خرابی بلبرینگ کیت کلاچ به شمار می روند و باید نسبت به تعویض این قطعه یا سرویس سایر اجزای دیسک و صفحه کلاچ اقدام کنید.

2- سختی یا نرمی بیش از حد صفحه کلاچ که زودتر از موعد اتمام طول عمر قطعات رخ می دهد و دلیل واضحی برای آن وجود ندارد. به طور معمول این اتفاق به صورت آهسته رخ می دهد و به مرور زمان متوجه نرمی یا سختی غیر عادی پدال کلاچ می شوید.

3- لرزش غیر عادی که روی پدال کلاچ، گیربکس و حتی روی شاسی خودرو قابل احساس است. به طور معمول لرزش خودرو به دلیل خرابی بلبرینگ با نوع لرزش خرابی فلایویل متفاوت است. لرزش ناشی از خرابی بلبرینگ فقط در زمان فشردن و رها کردن پدال احساس می شود.

4- افت یا اختلال در عملکرد کلاچ به دلیل خرابی بلبرینگ، به شدت شایع است. به این گونه که انتقال نیرو از جعبه دنده به طور کامل از دست می رود یا با اختلال مواجه می شود. این مشکل به دلیل عدم حرکت یکنواخت و صحیح Ball-bearing رخ می دهد.

مطالعه  علت جوش آوردن خودرو در تابستان

چگونه از خرابی بلبرینگ کلاچ جلوگیری کنیم؟

به طور کلی روش های ساده ای برای جلوگیری از خرابی این قطعه وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • سبک رانندگی خود را اصلاح کنید: استفاده بیش از حد از کلاچ و فشردن یا رها کردن ناگهانی پدال کلاچ در طولانی مدت سبب اعمال فشار می شود و طول عمر بلبرینگ را کاهش می دهد.
  • قطعات کیت کلاچ را کامل تعویض کنید: بسیاری از رانندگان هنگام تعویض یا سرویس دوره ای مجموعه دیسک و صفحه کلاچ، برخی از قطعات را نادیده می گیرند. یکی از همین قطعات، بلبرینگ کلاچ است که با وجود هزینه نه چندان زیاد، دردسر باز و بست مجدد را به وجود می آورد.
علائم خرابی بلبرینگ کلاچ و روش های عیب یابی
جلوگیری از خرابی بلبرینگ کلاچ